Tisíce kilometrov služobným elektroautom
Prečo si si vybral na služobné cesty elektromobil?
Po dlhej rade spaľovacích áut som to chcel vyskúšať, chcel som proste vedieť ako sa žije s elektrickým autom, človeku ktorý ho nemá možnosť nabíjať doma, ale je odkázaný na verejné nabíjačky, prípadne na nabíjanie v práci. Ale cesta bola trochu dlhšia. Ešte pred dvoma rokmi som do elektromobility neveril a považoval ju za cestu, ktorá sa nemôže podariť. Jenže potom som sa dostal s kolegom k projektu, kde sme začali inštalovať vo firme prvé nabíjacie stanice a tak mi nezostalo, než sa s problematikou a elektroautami viac zoznámiť a preniknúť viac do jej „tajov“. No a postupne som začal zjišťovať, že to je hodně zaujímavý svet, nabízející úplně jiný pohled na mobilitu a hlavně mi otevřel úplne jiné pohledy na využití elektřiny v reálnom živote.
Pretože pracujem vo svete áut, mal som pri projekte inštalovania nabíjacích staníc samozrejme možnosť prejsť sa sem tam elektrickým autom a začalo mi v hlave zrieť prianie, že by som elektromobil vyzkoušal v reálnom živote. Keď sa teda táto príležitosť naskytla, hneď som po nej samozrejme skočil.
Koľko si s ním najazdil a za aký dlhý čas?
S Kiou Niro EV som najazdil takmer 11 000 km za zhruba 11 týždňov.
Koľko ťa za dobu prevádzky priemerne stálo kilometer cesty?
To je trochu zložitejšie, je veľký rozdiel ak nabíjate na verejných nabíjačkách – hlavne rýchlonabíjačkach – alebo v práci.
Ak by som nabíjal len na verejných rýchlonabíjačkách, tak je cena pomerne vysoká, vycházala zhruba na 3 – 3.1 Kč/km. Keď som nabíjal v práci za ceny elektriny, ktorá platí distributorom naša firma, tak sa cena pohybovala okolo 1 – 1,2 Kč/km. A pretože som nabíjal tak pol na pol, tak celková priemerná cena kilometra vychádza na 2 koruny.
Mal si možnosť nabíjať doma alebo v práci?
Ako som hovoril vyššie, nabíjal som 50 % v práci, 50 % na verejných nabíjačkách. Pretože som panelákový obyvateľ, tak samozrejme doma ani kWh.
Ako často si nabíjal „vonku“ a ako dlho trvala zastávka na dobitie?
Opäť všetko záleží na výkone nabíjačky. V 90% prípadov som využíval DC alebo UFC nabíjačky. A tak odhadujem priemernú zastávku na 20 – 30 minút. U AC nabíjačky som staval skôr v núdzi a myslím, že som sa tam zdržoval tak medzi 30 a 45 minutami, aby som dojel kam potrebujem. Stalo sa tak dvakrát a vždy, keď bolo vybrané DC obsadené.
Čo ťa na jazdení s elektromobilom prekvapilo, čo milo, čo nemilo? Čo ťa vyložene sklamalo?
Prekvapilo? Musím povedať, že ma elektromobil doslova pohltil. Kvalita jazdy, kultivovanosť, výbava auta, zrýchlenie, pre mňa zrazu iný svet. A to je KIA NIRO EV skôr len stredne vybavené a výkonné auto. S vybavenějším to musí byť ešte výrazne lepšie. Navyše ma elektromobil naučil, dívať sa na cestovanie inak, toľko sa nikam nehnat, trochu plánovať a viac si ho užívať.
Sklamania som nezažil vysloveně žiadne. Len by Kia mohla mať zabudované rýchlenabíjanie. Cca 70 kW je skôr podpriemerné a zbytočne to predlžuje dobu strávenú na rýchlonabíjačkách. Se 130 a viac kW by sa doba na nabíjačkách skrátila tak o 10 minút. Ale nemôžem povedať, že by ma Kia někdy nejak obmedzovala.
Mal si někdy namále s dojazdom, alebo si dokonca řešil odťah?
Nikdy nič také. Zpočátku som si síce nechával väčšiu rezervu v batérii, predsa len to i pre mňa bola nová skúsenosť, ale postupom času som zjistil, že auto v dojazde nelže a rezerva bola pořád menší. Hodne sa mi osvedčila aplikácia ABRP (ABetterRoutePlanner), ktorá po zadaní typu auta a stavu batérie umí spočítať na plánované cestě zastávky na nabíjanie. A po počiatočnej opatrnosti, kdy jsem třeba stál na nabíječce déle než aplikace ukazovala, jsem zjistil, že když budu nabíjať tak ako aplikácia ukazuje, tak budem v cieli skôr. Prostě to funguje.
Pretože, ako firma máme od CCS nabíjaciu kartu, ktorá je hodně postavená na sieti EON a ich roamingovych partnerov, tak som využíval aplikácie EON Drive. Samozrejme ne vždy roaming fungoval alebo bol k dispozícii, tak som využíval i aplikácií Greenway – hlavně v Polsku a na Slovensku, ZSE na Slovensku a Ionity a ChargeUp.
Myslím, že plánovanie cesty by zvládlo i auto samo (pořád ukazuje kolík km zbývá k nejbližšej nabíjačke), ale potom by musel byť k autu i nejaký tarif přímo od KIA. Ale chápem, že vzhľadom na budúci osud auta sa firme tarify nevyplatí aktivovať. To je na budúcom zákazníkovi. Preto ty alternativní aplikácie.
Ako by si porovnal elektromobil a vozidlo so spaľovacím motorom podľa vlastnej skúsenosti?
Jazda s oboma autami je podobná, obe majú volant, štyri kolesá, brzdu a plyn. Takže ten, kto v elektromobile ešte neseděl, sa nemá čoho obávať, funguje to rovnako ako spaľovák s automatom. Mňa však na elektrike dostala tá samozrejmosť a ľahkosť, s akou to elektrika robí. Šľapneš na plyn a auto odletí, žiadne radenie, nadýchnutie a potom rozjazd. Auto proste len zrazu potichu a s neskutočnou samozrejmosťou zrýchli a zmizne. Je to strašne návykové.
V spaľováku, ak si človek, ktorý trochu rozumie autám, proste cítiš tie mechanické pochody, než auto zrýchli. Elektrika proste len odíde. Chápem, že niekomu môže tá mechanická odozva chýbať, ale pre mňa pri mojom cestovaní úplne prevažuje tá elektrická nenútenosť a ľahkosť.
Jasné, že na súkromné jazdenie mám doma aj spaľovací športový automobil, ale na dlhšie cesty ma elektrika dostala. Navyše ma hrozne bavilo hrať sa s autom. Najmä s dojazdom. Auto umožňuje niekoľko nastavení rekuperácie a to ma naozaj uchvátilo. Postupom času sa dostať na čo najdlhší dojazd, tým ako jazdíte. Ale to je na samostatné rozprávanie.

Kam najďalej si čistým elektromobilom cestoval? Koľkokrát si pri tejto ceste nabíjal a ako dlho nabíjanie trvalo?
Obecne som bol najďalej z Ústí nad Labem v Michalovciach. Ale to bola tak trochu atypická cesta, pretože som jazdil po pobočkách. Takže som nabíjal aj na pobočkách, kde to šlo. Navyše cesta trvala vždy cez noc.
Myslím, že viac vypovedajúca je moja cesta z Ústí do Gdaňsku počas jedného dňa tam a druhého späť. Tady som vždy po ceste absolvoval dve zastávky po cca 30 minútach.
Navyše som ich naplánoval vždy tak, aby nabíjačka bola v blízkosti nejakého občerstvenia. Takže káva, obed, prípadne vyriešiť pár mailov a valit ďalej. V cieli potom nabiť do plna na druhý deň. Osobne si myslím, že by som so spaľovákom nejel kratšiu dobu. Len raz by som povedal, že by som sa benzínovým autom zdržal menej. A to bolo práve pri ceste z Michalovců , keď som po ceste z Brna do Ústí musel na 20 minút zastaviť a dať si jednu kávu navyše. S benzínom by som asi nestavil. Predsa len som už chcel byť doma.
Aký bol pre teba najväčší rozdiel, keď si šiel rovnakú cestu s vozidlom so spaľovacím motorom?
Ako už som hovoril, žiadny, okrem tej cesty z Michalovců . Ale v elektrike je všetko také pohodlnejšie. Možno aj tým, že som si ju užíval.
Trúfol by si si ísť s BEV ešte ďalej a akým typom vozidla by si sa vydal nabudúce?
Kamkoľvek po Európe, kde sú aspoň nejaké nabíjačky alebo 400V zásuvky, ktoré by boli k dispozícii. Najradšej by som šiel opäť elektrikou.
Je niečo, čo ťa pri ceste limitovalo (rýchlosť vs. dojazd; počet nabíjacích staníc)?
Zatiaľ nie, ale myslím si, že časom by niekde mohol byť limitujúci počet nabíjačiek. Za celú dobu sa mi síce nestalo, že by som na vybranej nabíjačke nemohol nabíjať (iba 2x som musel byť spokojný s AC nabíjaním), ale ak rýchlosť rozširovania elektromobilov predbehne rast siete nabíjacích staníc, tak môže byť problém. Ale verím, že autá aj nabíjacie body budú rásť rovnomerne.
Dokážeš si predstaviť, že by si vyrazil s elektromobilom na podobnú cestu s celou rodinou?
Hneď zajtra, keď ho budem mať k dispozícii .
Vlastne už teraz na dovolenke elektromobilom som. Síce s PHEV (plug-in hybrid), ale už sme týždeň na Šumave a celý týždeň jazdíme len na elektriku. Do nádrže som natankoval len pri odjazde a benzín som prakticky potreboval len k jazde po diaľnici z Ústí na Borovú Ladu na Šumave. Tady sme vždy naplánovali nejakú túru, v blízkosti pripojili auto na nabíjačku a šli vylietať. Po návrate je batéria vždy nabitá. Niekedy viac a niekedy menej (vždy podľa toho, ako dlhá bola túra), ale vždy toľko aby sme jazdili na elektriku. A cez noc sa vždy dobije do plna.
Takže aj s plug-in hybridom sa dá jazdiť na dlhé vzdialenosti rovnako ako s čistým elektromobilom, ale je to potrebné viac plánovať.
Plug-in hybrid má menšiu batériu a hlavne strašne pomalú AC nabíjačku. 3,6 kW je fakt málo. 11 kW by bolo lepšie, ale stále je to len AC nabíjanie. A v tom vidím tú najväčšiu nevýhodu PHEV oproti BEV pre cestovanie na dlhé vzdialenosti.
Áno, môžete povedať, že na jazdu na dlhé vzdialenosti mám spaľovací motor. Ale ak budem využívať len ten, tak sa dostanem na spotrebu okolo 7 litrov na 100 kilometrov. Potom ale nepotrebujem batériu a stačí len bežné spaľovacie auto. Ak budem chcieť využiť batériu, tak ju musím nabíjať. Potom sa dá dosiahnuť dobrá spotreba, ale pri nízkom výkone vstavaného nabíjača sa už veľmi zdržujete. Takže to treba nejako vyvážiť. Zatiaľ mám s PHEV-kom najazdených cca 2 500 km, z toho asi 2 200 po diaľnici (cesta z Ústí do Piaseczna pri Varšave a späť a na Šumavu), a priemernú spotrebu teraz auto ukazuje 3,6 litra na 100 km. To myslím nie je zlé, ale toho plánovania je už trochu dosť. Myslím, že zaujímavé auto na dlhé cesty bude PHEV, ktoré pôjde nabíjať aj na DC nabíjačke. Potom pri zastávke na kávu, takú 12 – 15 kWh batériu dobijete skoro celú. A že sa pomaly také autá rysujú ukazuje Mercedes alebo VW s novým Tiguanom. Také auto by som si vyskúšal fakt rád.
Aký máš ďalší auto a prečo?
Teraz mám práve KIU NIRO PHEV (plug-in hybrid). A len preto, že ďalšia elektrika nebola práve k dispozícii.
Ďakujeme Petrovi za vyčerpávajúce odpovede.