Elektromobilom z Prahy na východné Slovensko. Úplne pohodový výlet
Cestovanie elektromobilom na dlhé trasy vzbudzuje u niektorých motoristov určité obavy. Pravda, niektoré elektromobily sa na dlhé cesty hodia menej, než iné, ale keď správne zvolíte vozidlo, je to pohodlie. Sami sme si to overili pri ceste z Prahy na východné Slovensko, konkrétne do Michalovce.
Pre užívateľský test toho, ako sa na dlhú trasu cestuje elektromobilom, sme zvolili scenár, ktorý v budúcnosti možno čaká nespočet vodičov. Za volant elektromobilu sme posadili vodiča Jakuba, ktorý mal dosiaľ s elektromobilmi pramalé skúsenosti. Obvyklú a dôverne známu trasu z Prahy do východoslovenských Michalovce tentokrát namiesto auta s pohonom na LPG absolvoval Jakub s elektromobilom Tesla Model 3 (viac detailov o aute v boxe).
„Obvykle túto 706 kilometrov dlhú trasu cez Brno, Uherské Hradište, Trenčín, Žilinu, Poprad, Prešov a Košice zvládame s jednou zastávkou na svačinu, jednou na obed a jednou pre LPG s tým, že podľa štýlu jazdy a aktuálnych podmienok už ku koncu niekedy LPG dôjde a dojíždzame na benzín,“ opisuje Jakub svoj obvyklý cestovný scenár. „Sám som bol moc zvedavý, ako túto vzdialenosť s elektromobilom s teoretickým dojazdom 614 kilometrov zvládneme. A výsledok bol príjemným prekvapením, napriek tomu, že sme jazdili vo dvoch a s plne naloženým kufrom,“ hovorí začínajúci elektromobilista.
Tesla Model 3 Long Range
Na diaľkovú cestu zvolil Jakub elektromobil Tesla Model 3 Long Range ročníka 2021, čo je verzia s väčšou batériou, dvojicou elektromotorov o celkovom výkone vysoko pres 300 kilowatt a tepelným čerpadlom. Vozidlo bolo vybavené základným Autopilotom a jeho dojazd podľa technického preukazu je 614 kilometrov, v meste potom 743 kilometrov. Počiatočná cena nového vozidla je necelého jedného a štvrť milióna korún, teda menej, než cena podobne vybavené Škody Superb.
Najprv naplánovať
Cestu z Prahy na Slovensko sa Jakub rozhodol naplánovať pomocou aplikácie A Better Route Planner, ktorá má mimochodom tú výhodu, že sa dá prepojiť aj s aplikáciou Tesla a má tak aktuálne dáta priamo z auta. „Pre prvú cestu som si zvolil pomerne veľké rezervy, pri dojazde na Supercharger som chcel mať rezervu minimálne 20 % batérie a pri dojazde do cieľa som chcel rezervu 40 % tak, aby sme mohli druhý deň hneď jazdiť a ne nabíjať,“ nastiňuje Jakub základnú úvahu.
Aplikácia mu na základe týchto dát a dát o vozidle odporučila trochu inú trasu, než tú obvyklú: jazdu cez Olomouc totiž vyhodnotila vďaka krátkym zastávkam na dobíjanie ako rýchlejšiu. „Plánovanie bolo úplne bezstarostné, len som podmienky zadal do aplikácie a bolo to,“ vysvetľuje Jakub. Aplikácia vyhodnotila, že po ceste budú treba štyri zastávky na nabíjanie: jedna desaťminútová na Superchargeri u Humpolca, ďalšia v Olomouci, tentoraz na 34 minút a potom opäť dve kratšie, na 18 minút v Rezorte Demänová pod Tatrami a 7 minút v Košiciach.
Cesta prebiehala v piatok pred Veľkonocami, čo znamenalo extrémne hustý prevádzku. „Len z Prahy do Humpolca sme jazdili hodinu a pol. Z Humpolca do Olomouce dve a štvrť,“ hovorí Jakub. A vysvetľuje, že sa v tomto provoze ohlásila jedna z mnohých chytrých funkcií vozu Tesla: „Auto odporučilo, aby sme zvážili iné miesto na nabíjanie, pretože je Supercharger v Humpolci veľmi vyťažený.“ Nakoniec sa posádke ale podarilo u Humpolca „chytiť“ na nabíjačke posledné voľné miesto. „Namiesto plánovaných desiatich minút sme nabíjali minút osmnáct, rýchlejšie sme si odskočiť a objednať a zjesť párok v rohlíku nestihli,“ smeje sa Jakub. A komentuje, že autá priebežne z nabíjačiek odchádzali a prichádzali ďalšie tak, že na voľné miesto nikto nečakal.
Pred Olomoucou sa zase ukázala výhoda aplikácie A Better Route Planner. Požadovaný čas nabíjania totiž aplikácia predĺžila o dve minúty a to nejspíše preto, že sa na Slovensku zhoršilo počasie a tak vzrástla predpokladaná spotreba auta.
I v Olomouci potom posádka nabíjala ešte o niečo dlhšie, než bol nový plán. „Odskočili sme si, ale jelikož prostredie tamného Superchargeru nie je zdaleka tak príjemné, ako u Humpolca, šli sme do auta hrať na palubnom počítači hry. No a u tých sme sa trochu pozapomněli,“ hovorí Jakub opäť s úsmevom a dodáva: „Plánované nabíjanie je neuveriteľne rýchle, na požadovanú úroveň máte nabité rýchlejšie, než čakáte.“
A dlhšia bola i ďalšia zastávka, byť s tým posádka od počiatku určite počítala. V Demänovej je totiž Supercharger u resortu s výtečnou reštauráciou, čo Jakub a spolucestujúci využili na večeru. „Na 80 % bolo auto nabité v podstate než sme si vôbec objednali, takže po večeri sme odchádzali s plnou batériou,“ opisuje Jakub. Zbylá časť cesty do Michalovce sa potom už i vďaka tomu obešla bez pôvodne plánovanej krátkej zastávky v Košiciach.
„Ve fáze cesty na Slovensku pršalo a pod Tatrami i snežilo, na cestovný komfort i chovanie auta to ale nemělo v zásadě jiný vliv, než u vozu běžného. Po večeři nás potkala silná mlha, ve ktorej bol Autopilot skvelým pomocníkom,“ přidává Jakub svoje pocity zo samotného auta.
Podľa svojho
Na Slovensku potom posádka najezdila ďalšie kilometre a späť domov do Prahy vyrážala od Bardejova. „Běžně to jezdíme stejně, ako trasu sem, s tým, že sa na dálnicu připojíme u Prešova. No a na cestu späť sme sa teda rozhodli vyzkoušať právě tuto 680 kilometrů dlhou trasu a nikoli variantu, ktorú doporučovala aplikácia,“ nastiňuje Jakub scénár návratu.
Plánovanie zastávok tak tentokrát malo na starosti samotné auto, nie aplikácia. Z Bardejova vychádzala posádka s batériou nabitou na 82 %, zastávka v Demänovej mala prísť po dvoch hodinách a s 34 % energie v batérii. „Prišli sme o päť minút skôr s 35 %,“ spomína Jakub. I tentokrát sa cestujúci rozhodli najesť, takže sa vozidlo nabíjalo dlhšie než do plánovaných 80 %, nakoniec sa batéria nabila na 91 % kapacity. Ďalšiu zastávku naplánovalo auto v Brne, cesta k tamnému Superchargeru mala trvať 4 hodiny a v batérii malo zostať 30 % energie. „Na úseku za Trenčínom, kde sa nejazdí po diaľnici, som ale často využíval výkon vozidla na predbiehanie kamiónov. Dojazd sme tak znížili celkom o pol hodiny, ale dorazili sme so 17 % energie v batérii,“ opisuje Jakub tento úsek.
V Brne je najnovší Supercharger v3, vďaka ktorému sa auto z počiatku nabíjalo výkonom aj cez 200 kW. „Během prvej minúty nabilo 5 % batérie,“ hovorí Jakub s údivom. „Než sme v priľahlom obchodnom centre našli reštauráciu s rýchlym občerstvením, malo auto batériu nabitú na 70 %. Celá zastávka nakoniec trvala asi 40 minút a odchádzali sme s batériou nabitou na 86 %,“ dodáva. To už stačilo na dojazd do Prahy, v cieli v batérii zostalo 19 % energie.
Za celú cestu vykázalo auto spotrebu 18,8 kWh na 100 km, posádka s ním najazdila cez dva tisíce kilometrov. „V podstate som si overil, že s elektromobilom sa dá cestovať tak, ako ste zvyknutí. Len je teda potrebné si overiť, že na trase sú patričné vhodné nabíjačky, v našom prípade najlepšie Superchargery od Tesly. Plánovanie najrýchlejšej cesty podľa aplikácie A Better Route Planner pre nás bolo vlastne trochu zbytočné, vždy sme na zastávke potrebovali trochu viac času, než koľko ho potrebovalo samotné auto k optimálnemu nabitiu. Netrávili sme nabíjaním rozhodne žiadny čas navyše,“ hodnotí Jakub svoju skúsenosť. „Ohľadom cestovania elektromobilom na dlhú trasu som mal určité obavy, tie ale táto cesta jednoznačne rozptýlila,“ uzatvára svoje hodnotenie.